Az Önkormányzatunk által NKUL-KP-1-2022/2-000504 azonosító számon elnyert pályázat segítségével a sellyei horvátajkú hívők háromnapos zarándoklaton vehettek részt Fiumeben.

Önkormányzatunk egy 3 napos zarándokutat szervezett a sellyei horvátajku hívők számára Horvátországba Fiumébe és Trsatba. A meghírdetett útra 40 fő jelentkezett, amelyből sajnos betegség miatt 4 fő nem tudott eljönni, igy 36 fő vett részt.

1. nap: Kora reggeli órákban indultuk a sellyei buszmegállóból. A Barcs-Terezino Polje határátkelőn mentünk át Horvátországba és elindultunk Rijeka (Fiume) felé. Néhány pohenő után dél környékén értünk Trsatba, amely Fiume egy része gyakorlatilag. A buszban rozsafüzér imátság mondtak el a zarándokok, egyesek önként vállalták az előimátkozó szerepet, így minden tizedet más előimátkozó mondott el, amihez a teljes busz bekapcsolót.Ott megtekintettük a Szűzanya templomot, a hozzátartozó kolostort, benne a kortárs horvát művészek munkáit, gyüjteményeket és a falfestményeket. Majd a templom elött álló Antun Jukić szobrászművész “II. János Pál pápa a trsati zarándokok” című alkotását. Utánna a templom mellet található kereszteutat jártuk végig és minden állomáson imátkozva, énekelve egy keresztutat olvastunk el, melynek a témája a család volt. Ezután átsétáltunk a trsati várba ahol a bástyáról megcsodálhattuk a kilátást a tengerre, valamint a hegyekre. Az itt működő kávézoban mindenki elfogyaszthatott egy kávét, üdítőt esetleg sört. Innen a szálláshelyre mentünk ahol a szobák kiosztása után elfoglaltuk a szállást, majd egy kis pihenő következett. Este egy étteremben közösen fogyasztottuk el a vacsorát, majd Fiume központjában sétáltunk.

2. nap: Reggeli után busszal átmentünk Abbázába (Opatija). Miután leszáltunk a buszról közösen megnéztük a város néhány nevezetességét, mint a Ferenc József volt kastélyát, ami most luxus hotelként funkcionál (Hotel Kvarner). Andrássy gróf volt villáját és a hozzátartozó botanikus kertet. A Lungomare 12 km hosszú parti sétány az Adria egyik legszebb sétányának tartják, ennek egy részén sétálva megnéztük a város jelképévé vált “Lány a sirállyal” szobrot, az “Öreg tegerész” és Miroslav Krleža író (aki Pécsen is tanult és nagyon jól beszélt magyarul) szobrát is. Megtekintettük a Szent Jakab Templomot, amely az egyik legrégibb épület. Ezután egy kis szabadidő következett, amely során a bátrabbak térdig megmártoztak a tengerben, mindenkinek volt lehetősége vásárolgatni, valamely étteremben elfogyasztani egy finom ebédet. Délután indultunk vissza Fiumébe a szállásra. Egy kis pihenő után ismét közös vacsora következet, majd egy közös esti séta követet Rijéka központjában, ahol úgyszintén megnéztük a nevezetességeket.

3. nap: Reggeli után összepakoltunk bepakoltun a buszba és elindultunk Trsatba. Mivel ezen a hétvégén van a krki hívők zarándoklata Trsatba, és ilynkor a Krki Pöspök celebrálja a vasárnapi szentmisét, így mi is elmentünk, hogy részt vegyönk ezen az ünnepi szentmisén. A szentmise 11 órakor kezdődőtt, szabadtéren volt a kolostor melleti udvarrészben ami külön erre a célra van kialakítva. Nagyonsok hívő volt jelen ezen a szentmisén. A szentmise után még egy kis időt eltöltöttünk itt, majd 14 óra felé elindultunk haza. A visszaúton is elimátkoztunk egy rózsafűzért, mint idefelé. Pár pihenő beiktatásával a kora esti órákban értünk haza.

Minenki nagyon meg volt elégedve a zárándoklatunkal, pozitív visszajelzéseket kaptunk, és kijelentették többen, hogy szívesen vesznek részt lekközelebb is a zarándoklatunkon.